משטחי עבודה למטבח

תוכן עניינים

אחת ההחלטות החשובות בעת תכנון מטבח היא בחירה של משטח העבודה. מטבח עם משטח עבודה מוצלח יראה מדהים, והעבודה בו תהיה נוחה ופונקציונלית. הנה היתרונות והחסרונות של החומרים העיקריים למשטחי עבודה למטבח

בחירה במשטח העבודה למטבח תהיה אחת ההחלטות החשובות אותן תצטרכו לקבל במהלך עיצוב המטבח שלכם, מדובר במרכיב מרכזי במטבח עליו מתבצעות פעולות רבות של הכנה, לישה, קיצוץ בישול ולעיתים גם אכילה. אם בעבר כל משטח עבודה נקרא “שיש” כיום אפשר למצוא מגוון רחב של סוגי משטחים לעבודה במטבח, אותם אפשר לחלק לשתי קבוצות עיקריות והן, משטחים העשויים מחומרים טבעיים ומשטחים העשויים מחומרים סינטטיים. לכל אחד מהחומרים נראות, ורמת עמידות שונה וכן יתרונות וחסרונות שונים.

סוגי החומרים הנפוצים לשימוש כמשטחי עבודה:

חומרים טבעיים:

שיש טבעי: אבן טבעית המורכבת בעיקר מגיר ומינרלים שונים. השיש אינו מושפע מלחות או רטיבות, אך פחות מומלץ להניח עליו כלי בישול ואפייה חמים, הוא נחשב לחומר הנשרט בקלות ואינו עמיד בפני כתמים. מראה השיש ייחודי בעל טקסטורה מגוונת, וצבעיו נעים בין אפרפר-ורדרד לאדמדם-חום. משטח שיש טבעי דורש ניקיון ותחזוקה גבוהה.

גרניט: אבן טבעית הנחשבת לאחד החומרים החזקים בטבע. כמשטח עבודה במטבחים היא עמידה מאד, בעלת רמת שחיקה ובלאי נמוכים. המאפיין הייחודי של הגרניט הוא הוא מגוון הצבעים והטקסטורה שלה. לאבן הגרניט מראה מקושקש ומרובה כתמים. כיום ניתן למצוא דגמים, גוונים וטקסטורות מרהיבות למטבחים במגוון סגנונות. החסרונות בגרניט הם משקל כבד ומחיר יקר.

עץ: על מנת להתאים את משטח העץ למטבח עליו לעבור תהליכים של עישון ועיבוד אחרת העץ אינו עמיד לחום, ללחות ונוזלים הנמצאים במטבח. משטח עץ הוא בעל מראה ותחושה של טבע וחום, והוא נחשב נוח לעבודה. חומר גלם פופולארי המשמש כמשטח עץ במטבחים הוא ה”בוצ´ר בלוק” המתאים בעיקר כמשטח לאי וכמשטח עבודה משני. המשטח דורש תשומת לב מיוחדת ושמירה קפדנית שכן כמו כל חומר טבעי הוא רגיש לשומנים, נוזלים ושריטות.

חומרים סינטטיים:

שיש סינטטי- אבן קיסר: זהו המשטח הנפוץ ביותר למטבחים בארץ. משטח מורכב מאבן קוורץ המעובדת על ידי פיגמנטים ופולימרים. מתאימים לשימוש פנים בלבד. יש אפשרות לשלב בו אבנים ואלמנטים נוספים על מנת לקבל מראה ייחודי. בעל ברק וגוונים מרהיבים. הם מאופיינים במראה טבעי. ניתן למצוא במגוון הדגמים והסגנונות. משטח זה עמיד יחסית בפני כתמים, ושריטות כך שמדובר על משטח בעל מראה של אבן במחיר לכל כיס. משטחי אלה אינם סופגים נוזלים ולכן קלים לניקוי ותחזוקה.

קוריאן: משטח העשוי מחומר סינטטי שהבסיס שלו הוא פולימר אקרילי. מתאים לבחירה כמשטח אינטגרלי בשל האפשרות לעצב אותו עם חיבורים מעוגלים. מדובר בחומר עמיד מאד, הניתן לעיצוב במגוון צורות וצבעים. חסין בפני שריטות וקל לניקוי. נותן למטבח מראה יוקרתי ומודרני. משטח הקוריאן רגיש לחום ולכן אין להניח עליו כלי בישול חמים. הקוריאן רגיש לשברים לעומת חומרי גלם אחרים אך היתרון בו כי ניתן לתקן שברים וסדקים ללא צורך בהחלפת כל המשטח.

נירוסטה: בחירה במשטח נירוסטה מתאימה למטבחים מודרנים, עם אופי פעיל וזאת בשל המראה המתכתי הנקי שלהם ובשל פשטות התחזוקה והניקיון של המשטח. מקובל לשלב בהם את הכיריים והכיור כחלק אינטגרלי על מנת ליצור מראה אחיד במטבח, מה שרבים רואים כעיצוב זורם והיי-טקי. משטח הנירוסטה עמיד מאד, גם נגד חום וכתמים, אנטיבקטריאלי וקל לניקוי. חסרונו היחיד הוא מחירו הגבוה ביחס לשאר המשטחים למטבח.

דילוג לתוכן