עיצוב ופונקציונליות בתכנון המטבח

תוכן עניינים

הצעד הראשון בתכנון מטבחים הוא לדאוג לצד הפונקציונלי, מטבח מעוצב ומזמין ככל שיהיה, לא ימלא את מטרתו באופן מושלם אם העבודה והשהות בו לא יהיו נוחים.

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים נכנסו למטבח, ומארחים ישירות בתוך המטבח. המטבח הפך מחדר קטן מבודד וצדדי בבית ללב ליבו של הבית, המקום שבו מתרחש כל העניין בבית. לכן המטבח מקבל יחס מיוחס בתכנון העיצובי, השומר על פונקציונליות גבוהה שתפקידה להקל על מלאכת האירוח. באופן כללי עיצוב ותכנון המטבח מעצים את מקומו בעיצוב הכולל בבית, כיוון שברוב המקרים מעוצב המטבח כחלל פתוח הנמצא במרכז הבית ומהווה המשך לסלון או לפינת האוכל.

תכנון מטבחים מעוצבים פונקציונלים:

כאשר אנו ניצבים לפני תכנון של מטבח חדש או שיפוץ של מטבח קיים עוד לפני ההחלטה על סגנון המטבח אם זה יהיה מטבח כפרי או מודרני, מטבח סגור או פתוח, עלינו להקדיש את מלוא המחשבה לתכנון מטבח פרקטי ופונקציונלי. מה שישפיע על שלושה דברים חשובים במטבח: נוחות העבודה, ניצול השטח, תנועה זורמת. איך תדאגו שגם המטבח שלכם יהיה פרקטי ונוח לעבודה? לפניכם כמה טיפים:

שיטת המשולש: בכל מטבח יש 3 נקודות מרכזיות חשובות הקשורות אחד בשני, כיור- כיריים- ומקרר. כל הפעולות המרכזיות במטבח סובבים סביבם.
חשוב מאוד שתהיה קרבה ביניהם ולא תאלצו לתזז מאחד למשנהו בזמן עבודה. כל אזור צריך להיות מרווח, נגיש ונוח לעבודה.

משטח עבודה ושטח הנחה: משטח העבודה הוא אחד האזורים הפעילים במטבח, כי בו אתם עומדים להשתמש על מנת לחתוך, לקלף, לסדר ולהכין. מבחינת מידות, ההמלצה עבור מטבח פונקציונאלי היא להשאיר לפחות 90 ס”מ למשטח עבודה שיהיה יעיל, נוח ובטיחותי. מלבד משטח עבודה, אנו ממליצים לתכנן מקום נוסף עבור משטח הנחה. זהו משטח עזר שאולי כרגע נשמע לכם מיותר, אך בזמן העבודה במטבח לא תדעו איך הסתדרתם בלעדיו. מומלץ לתכנן משטח אחד כזה סמוך למקרר ואחד סמוך לתנור. משטח הנחה יכול להיות מודולרי או על גלגלים כדי שיהיה אפשר להזיז אותו ממקום למקום והוא מתאים גם למטבח קטן.

“אי” או שולחן בר: אחד מפתרונות העיצוב הפרקטיים למטבח הוא הוספה של אי במטבח. האי משמש למגוון תפקידים במטבח החל ממשטח עבודה נוסף, חללי אחסון נוספים, שולחן לאכילה ואירוח במהלך השבוע. שימו לב להשאיר מעברים נוחים בינו לבין יתר האזורים במטבח.

מודלאריות: מגמה הולכת ומתרחבת בעולם המטבחים המעוצבים ולוקחת את הענף לפונקציונאליות מודולארית, המאפשרת לכל אחד להתאים את המטבח לצרכים האישיים שלו. כגון מדפים נשלפים ההופכים לשולחן או למשטחי עבודה נוספים, מגירות פנימיות נסתרות המכפילות את שטח האחסון ועוד הדבר מפשט את חווית הבישול ומותיר את משטח העבודה נקי ומסודר.

הפינה במטבח: בדרך כלל מדובר במקום לא מנוצל במטבח, וכך מאבדים מקום יקר. כיום ישנם מגוון של פתרונות לפינה במטבח.
אם אתם הולכים על תכנון של מטבח פינתי, יש להחליט על האופן שבו הפינה תהיה הכי יעילה ושימושית ובהתאם לבחור את הפתרון הרלוונטי. ישנם מדפים נשלפים, קבועים, קרוסלות וחצי קרוסלות לארונות הפינה.

אחסון: את הכלים הנמצאים בשימוש יומיומי השאירו בארונות, מגירות ובאזורים הנגישים לנוחות ושליפה מהירה. כלים בשימוש תקופתי או בשימוש לעיתים רחוקות אחסנו בארונות העליונים או במקומות פחות נגישים.
כמו כן, הוספה של ארון מזווה במטבח מסייעת לשמור על סדר וארגון, ומהווה פתרון אחסון עיצובי, הנסתר מן העין, לאחסון של מגוון מוצרים ופריטים מה שמשאיר את משטחי המטבח, ריקים ופנויים לעבודה.

דילוג לתוכן